OksanenIlona Politiikkaa vaiko mitä?

KELA jono:.odotusaika 2 tuntia 5 min.

Tämäkö on keskustan ja kokoomuksen byrokratian purkutalkoiden tulosta??60 vuotta kelan johtajan pallilla istui KESKUSTALAISET JA KELA :n nykyinen johtaja,joka on atteen kannattajia hänkin ja kova leikkauslinjan suosija   väitti juuri äskettäin kuinka kelan toimeentulotukihakemusten käsittelijät ovat ammattitaitoisia ja asiansa osaavia.Väitti jopa entisten etuuskäsittelijöiden siirtyneen sen palvelukseen.Miksi ihmeessä sitten usein jokainen päätös on väärin tehty ja jopa täysin väärillä tiedoilla,eli käsittelijöiden itse keksimillä kun eivät hakemuksen tiedot täsmää missään kohtaa päätöksen tietoihin,joiden perusteella on ne kuitenkin tehty. Perheellisistä tehdään yksinasuvia jne.Vielä 2019 vuonna vaikka KELA on pyörittänyt perustoimeentulotukea jo 2017 asti,ja silloin koko paletti meni päin honkia ja veronmaksajille tuli lisälaskua.KELA:lla  oli monta vuotta aikaa ennen toimeentulotuen siirtymistä sen hoitoon saada systeemit toimimaan.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Onko KELA :n johtaja niin leikkauslinjansa sokaisema ettei muuhun enää riitä mielenkiintoa??

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

es.40 eri päätöstä SAMASTA asiasta ja  se lopullinen sekin VÄÄRIN,miten tämä on mahdollista?!Veronmaksajien rahoilla firma nimittäin pyörii,kuten muutkin valtion virastot.KELA palkkasi vuokratyövoimaa suoraan pellosta jonka johdosta joutuivat veronmaksajat maksamaan toimeentulotukiasiakkille KORVAUKSIA kun hakemukset käsitelty liian myöhään ja väärin laskettuina joutuivat uudelleen käsittelyyn montakin kertaa.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Sitä KELA taas ei korvaa kun ihmisten vuokran maksu ja lääkkeet ,hoidot jäivät maksamatta/saamatta.Miten KELA eli veronmaksajien ylläpitämä firma VOI PALKATA epä-pätevää henkilökuntaa joka ei tunne edes lakeja ?!!Nythän ihmiset joutuvat itse laskemaan j atarkistamaan kaikki päätökset ja sairaat /vammaiset/vanhukset ottamaan juristin avukseen,kun kaikki eivät osaa laskelmia tehdä tai eivät tunne lakeja(kuten ei KELANKAAN henkilökunta)Ulosoton kela kyllä osaa,sen aikaansamiseen ei aikaa tuhraannu tai perintään ,kun KELA perii takaisin "liikamaksujaan" ynm.OMISTA  virheistään johtuen!Ei ole mummut tai papat,sairaat ja muut tietämättömät /lakia tuntemattomat hädänalaiset osanneet ITSE korjata vääriä päätöksiä!

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Eikö olisi sama jos ihmisille maksetaan itselleen siitä,kun he joutuvat joka kuukausi itse tekemään näiden työt?Tai omaisille jne.siitä kun he itse tai juristit korjaavat näiden virheet?Sulkivat juuri 4 toimistoa,joten jonotusaika kasvaa edelleen eri puolilla suomea.Työntekijät pitävät tunnin ruokatauon  joillakin  paikkakunnilla ,jolloin konttori kiinni, eräillä paikkakunnilla toimisto on avoinna 2-3 pvänä vko:ssa. Autottomat saavatkin tyytyä taxi kyyteihin(jos on ylimääräistä rahaa) tai pummata naapurilta kyytiä,jos sattuu sellaisia olemaan,linja-autoja kun ei joka puolella suomea kulje enää entiseen malliin,tai kaikki eivät edes kykene niillä kulkemaan.Hallituksen taxiuudistus tosin heikensi tätäkin taxilla ajo mahdollisuutta sipilän-kokoomuksen  hallitus kun nosti omavastuuta taxikyydeissäkin.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Helsingin herrat ja narrit,kuplassaan elävät päättäjät kun eivät tajua että suomea on helsingin ulkopuolellakin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän HenteriVirkkula kuva
Henteri Virkkula

Perimmäinen syy "loputtomaan töpeksintään" on Kelan toiminnan organisoinnin tavassa: jokaisella kontaktilla (puhelinpalvelu, asiointipalvelu, päätös) asiakasta on vastassa aina satunnaisesti valikoitunut UUSI toimija. Toisin sanoen, kokonaiskuvaa tuen hakijan/saajan yksilöllisestä tilanteesta ei tosiasiallisesti ole Kelassa kenelläkään eikä sitä kenellekään voikaan muodostua. Homma on siis organisoitu jo lähtökohtaisesti päin helvettiä.

Tämän Kela tunnustaa myös itse. "Se, että toimihenkilöllä olisi yksilöity vastuu asiakkaan etuusasian hoitamisessa, on tällä hetkellä mahdotonta."

Kun tähän lisätään vielä Kelan toimijoiden epäpätevyys ja substanssiosaamisen puuttuminen, ei tarvitse ihmetellä mistä havaittava monty python-meininki johtuu.

Kukahan neropatti on keksinyt, että järkevä tapa käsitellä asiakkaan asia on sarja vastuuttomien, satunnaisesti valikoituvien, joka kontaktilla vaihtuvien ja pääsääntöisesti epäpätevien toimijoiden puolihuolimattomia mutu-tuntumalta tehtyjä ratkaisuja?

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Normitouhua, joka osataan muualllakin.

Laskelmieni mukaan tamperelaiset jonottavat puhelimessa vuodessa 1.000.000 (1 miljoona) tuntia päästäkseen asioimaan terveysasioissa. Olisi varsin helppo laittaa aikataulut verkkoon, jolloin myös vähemmän digitaitoisten palveluun riittäisivät resurssit.
Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Jättämällä digitalisointi tekemättä, kaupunki säästää karsimalla asiakkaita.
Kyseessä on siis "tarkoituksellinen digitalisoimatta jättäminen". Tätä voi verrata käsitteeseen "planned obsolence", tuotteiden tarkoituksellinen käyttöiän lyhentäminen, mutta kyseessä on ihmisten "käyttö"iän lyhentäminen.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Aikoinaan toimeentulotuen myöntäminen sosiaaliviranomaisessa Vantaalla rampautettiin potkaisemalla ulos merkittävä osa osaavista sosiaalivirkailijoista. Sitten kun valituksia toimeentulotuen myöhästymisesta alkoi sossun laariiin satamaan oikein kaatamalla, palkkasivat tilalle uusia toimeentulotuen urallaan aloittelevia käsittelijöitä seurauksella, että vähiten toimeentulotuen määreistä perilläolevat toimeentulotuen hakijat eivät osanneet ja pystyneet valittamaan viheellisistä toimeentulotuen päätöksistä. Kelassa näyttää tuo sama tyyli jatkuvan, että toimeentulotuen käsittelijät ovat jotenkin rampautettu toimimaan oikeudenmukaisesti vähävaraisten toimeentulotukihakemuksien käsittelyssä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset